Arkitektonisk hyllning till våren

Architecture in Helsinki har klämt ur sig experimentella indiepoptoner sedan tidigt 2000-tal. Nu är Cut Copys kompisar tillbaka med ännu ett album. 520s Victor Lundmark finner referenser i godisberoende och barnprogram. Och älskar det.

Moment Bends Bengans Spotify

Architecture in Helsinki, Betyg: 5, Bästa spår: Escapee (nr 2)

Även om Architecture in Helsinki på sitt senaste alster Moment Bends stundtals låter som Jason Mraz på Ecstasy är det något som gör att man omöjligt kan stå emot australiensarna. Framför allt albumets första hälft framkallar en känsla snarlik den man får av sockerberoende. Man vet att det egentligen är för sött och sliskigt för ens eget bästa, men vad spelar det för roll när ens frosseri inte förstör för någon annan.

Trots allt har stora steg tagits från soundet på, exempelvis, In Case We Die från 2005. Musiken är mer solid, mer rejäl. Det känns som att de nu oftare väljer att ta det där extra andetaget som kanske saknades i de äldre låtarna. Sedan finns det givetvis något väldigt attraktivt i en ljudbild som utstrålar ”Vi spelar på allt som rör sig!”. Det krävs ett enormt kunnande för att på ett smakfullt sätt väva ihop alla experimentella idéer till en helhet som inte blir alldeles för spretig. Architecture in Helsinki tycks ha precis all den kunskapen. Resultatet blir originellt och vackert i skön förening.

Moment Bends känns som en ultimat hyllning till våren med sina blomstrande melodier som vi inte minst stöter på i magiska Escapee, en låt man börjar älska i samma sekund som ett bastuba-mullrande bakgrundsriff tar dig i handen och hoppar iväg genom ett indiepräglat Teletubbies-land. För övrigt har väl aldrig falsettsång varit såhär bra förut?