Miike Snow på Fotografiska

Miike Snow, Fotografiska 2012. Foto: Victor Lundmark/520

Scenen badar i orange och vit belysning. Någonstans i mitten har man byggt upp vad som närmast kan beskrivas som en styrpanel i ett Star Trek-skepp. Miike Snows obligatoriska masker har bytt färg och bandet framträder nu varken i vitt eller silver utan en mörkt gyllene nyans som för att symbolisera en ny storslagen era. Spänningen och förväntningarna är på topp när ”Enter The Jokers Lair” från nya albumet inleder spelningen. Två låtar senare går brandlarmet igång. Tyvärr inte som en sampling, utan det riktiga brandlarmet.

Rökmaskinerna som var avsedda för att, i kombination med den välplanerade ljusshowen, skapa effekt skapar istället kaos då Fotografiskas säkerhetssystem misstar det hela för brandrök. Av rutinmässiga skäl tvingas hela publiken ut på gatan medan fullt utrustade brandmän marscherar in i lokalen. Det hela blir än mer surrealistiskt när konserten sedan är på gång att återupptas och en småländsk Andrew Wyatt-kopia går fram till mikrofonen för att ursäkta dröjsmålet varpå han möts av spridda jubel och kärleksförklaringar. Folk tror nämligen, ganska befogat, att det är den amerikanske frontmannen som precis talat till dem.

Starten är inget annat än ett rejält antiklimax (om än ett ganska underhållande sådant), och det är ett Miike Snow som i uppförsbacke sakta får jobba tillbaka stämningen när de väl står beredda att fortsätta sin show.  Lyckligtvis har vi att göra med ett av de mest genomprofessionella live-banden i branschen. Andrew Wyatt får en blick som påminner om den på en otäckt fokuserad Peter Forsberg och sänder ut tydliga signaler om att inget från den stunden ska få förstöra premiären av Happy To You-turnén.

De nya låtarna är om möjligt än mer välgjorda än de på debutalbumet. Något mindre konstnärliga, men desto mer rakt på sak. ”Paddling Out” blir ett musikaliskt monster och framförs så eldande energiskt att jag börjar snegla över axeln för att försäkra mig om att brandmännen är redo för ytterligare en utryckning utifall att det skulle bli nödvändigt.

Harpa-baserade Hawaii-popdängan ”God Help This Divorce” är ett extra spännande inslag där Two Door Cinema Club möter First Aid Kit. ”Black Tin Box” hade mått bra av ett gästspel från Lykke Li men fungerar ändå helt okej i sammanhanget.

Med tanke på att brandlarmet förstörde inledningen, att bandet till och från har problem med knastrande ljud samt att de spelar inför en publik som endast är bekant med en tredjedel av låtarna på Miike Snows setlist får man ändå ge supergruppen en rejäl eloge. Om de är såhär sevärda när allt krånglar, vad händer då en kväll när allt går som det ska?

Setlist

Enter The Jokers Lair*
The Wave*
Cult Logic
Bavarian #1 (say you will)*
Burial
Pretender*
Silvia
God Help This Divorce*
Black & Blue
Paddling Out*
Vase*
Black Tin Box*
Devil’s Work*

Extranummer

Sans Soleil
Animal

*Låt från Happy To You (Förhandsboka albumet här, här eller här!)