Youth Lagoon på Debaser Slussen

Youth Lagoon, Debaser Slussen 2012. Foto: Victor Lundmark/520

Tänk att en låt som ”Posters” kan fortsätta att växa. Framgångarna med The Year of Hibernation tycks ha fungerat som anabola steroider för Trevor Powers självförtroende. Albumets inledande spår öppnar också konserten i Stockholm och det är med en sådan tyngd och övertygelse att det i princip ställer sig utan rimlig jämförelse. Musiken blir ett ganska avancerat verk i all sin enkelhet. Där är egentligen bara Trevor Powers och gitarristen Logan, men det känns så mycket mer och större.

Spelningen på Slussen bygger på merparten av låtarna från debutalbumet, samt bonusspåret ”Bobby”. De ganska milda tongångarna bryts till och från upp med en överraskande kraftig bas som nästan påminner om ljudet man kan höra från en byggarbetsplats, om än i betydligt mer behaglig form den här gången. Trevor Powers röst är också förvånansvärt kraftfull även om han har svårt att överrösta allsången under ”17”. Det skulle nog de flesta ha, å andra sidan.

I övrigt får kvällen en ganska märklig inramning då ett överfullt Debaser Slussen delas upp i två lägger. På ena sidan de som vill dricka öl och festa, på andra sidan de som vill uppleva fjolårets vackraste skiva ostört. Mellan låtarna hyschas det och tjoas om vart annat. Tyvärr ett väldigt störande inslag som sänker helheten en aning.

Märkligast, men samtidigt mäktigast, blir det dock när en kraftig rundgång förgör ljudet mot slutet av ”Montana”. Det tjuter så brutalt i förstärkarna att Trevor Powers bokstavligt talat tvingas hålla för öronen. Innan någon ljudtekniker hinner lösa problemet stämmer istället publiken upp i sång och neutraliserar oljudet med att sjunga låtens avslutande ”Oooh” så högt och länge att duon på scenen ser uppriktigt rörd ut.

Text: Victor Lundmark
Foto: Theodor Wilson och Victor Lundmark