Fruit Bats på Debaser Slussen

Fruit Bats, Debaser Slussen. Foto: Theodor Wilson/520

Amerikanska Fruit Bats kommer från storstaden Chicago och har under sin dryga 10-åriga verksamhet gett ut fem fullängdsalbum. Bandet turnérar för tillfället med årsfärska albumet Tripper.

520 blev för några dagar sedan imponerade av frontmannen Eric D. Johnsons akustiska framtädande på Le Guess Who?-festivalen i Utrecht. Efter sångarens session-spelning beklagade vi oss över att vi även inte kunde se Fruit Bats ”riktiga” konsert på festivalen för att jämföra hur låtarna stod sig med uppbackning av ett fulltaligt band. Efter kvällens spelning på Debaser Slussen är jag väldigt glad över att vi valde dansk punk på festivalen istället.

Det främsta problemet jag upplever med Fruit Bats i full uppsättning är förvirringen och den stronga viljan att stå med en fot i varje inblandad genre. Vilket tyvärr nästan förfaller totalt. Utöver den genomdoftande moderna folkrocken som de främst vill utstråla genomlyser även andra stilar av olika styrkor. Bland annat country, blues och indiepop. Det är främst country-inslagen som hamnar olägligt men som faller bandet väldigt komfortabelt i utförandet. Tillsammans med de förfärliga barnfilmstrailer-liknande pianotonerna och melodierna fungerar dessa hopkok och genre-övergångar väldigt dåligt och väldigt sällan. Det finns dock vissa starka stunder. Den fina och storslaget skrivna albumöppnaren från senaste albumet, Tony The Tripper exempelvis. Även spelningens avslutande nummer lämnar fler positiva än negativa intryck.

Vad som förmodligen leder till många av dessa genre-krockar i Fruit Bats musik är sångaren och frontmannen Eric D. Johnsons förmåga att lagom kunna behärska alla ovanstående stilar. Såväl till musikframförandet och kanske framförallt till scenuppträdandet. Under spelningen går Johnson från att sentimentalt spela akustiska indieballader till att i nästa låt dansa med fötterna likt en 50-tals rockabilly-stjärna. Ett storstilat personattribut som troligtvis både orsakat bandets framgångar såväl som motgångar.